Digitale transitie is cruciaal voor retail

digitale-transitie-is-cruciaal-voor-retail

Retail blijft veranderen. Retailers moeten kostenreductie combineren met efficiency terwijl tegelijkertijd investeringen in online, vervanging van de cruciale ondersteunende structuur en slimmere, individuele klantbenadering de basis zijn voor de nieuwe rol die winkels (in combinatie met online) gaan spelen. De strijd ligt open om de gunst van de klant, de beste locaties en zeker ook de beste mensen en rechtstreekse concurrentie van merkfabrikanten die dichterbij de klant willen opereren maakt het niet makkelijker. Waar moet je dan op focussen?

Dit jaar moet retail op deze drie belangrijke thema’s inwerken:

  1. – Vind de winkel opnieuw uit – put digital in your physical

Winkels hebben een fantastische toekomst maar wel anders dan voorheen.

  • Be more than a store– Retailers moeten hun winkels relevant houden en omvormen tot plekken waar consumenten iedere keer weer naar terug willen komen. Experience is belangrijker dan nooit en een winkel moet meer zijn dan een locatie voor transacties.
  • Put digital in your physical– Retailers realiseren zich dat de plaats waar digital het meest effect op de business kan hebben in-store is. De meest innovatieve en fascinerende winkels geven digital een belangrijke rol in de winkel-ervaring.
  • Selling online offline– Online retailers kiezen voor winkels om hun groei door te zetten en klanten te ondersteunen. Maar dit zijn hele andere winkels. Ze zoeken naar het doorvertalen van de online experience in de offline wereld.
  1. – Experimenteer met experience – go personal

De enige goede manier om te innoveren is te experimenteren.

  • Shop in magical reality– Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) zijn ontwikkelingen die de retail beleving zowel offline als online kunnen (en zullen) transformeren. Ze maken een echte ‘belevings-ervaring’.
  • Get personal with AI – Artificial Intelligence (AI) maakt het voor retailers mogelijk om de winkel- en productervaring te personaliseren, op grote schaal en gebruikmakend van grote hoeveelheden data.
  • Design for the eye – Visueel zoeken verandert de manier waarop consumenten winkelen en producten kopen. Meer en meer consumer journeys starten met een plaatje of foto.
  1. – Transformeer je business – beantwoord de directe vraag

Je klanten, concurrentie en maatschappij is permanent aan het veranderen.

  • Try, try, try before you buy – We zien steeds meer uitgestelde betalingen; eerst de checkout-less winkel en nu ook checkout-less online. In de concurrentie om de consument die naadloze ervaringen en instant beloning zoekt groeit de ‘try before you buy’ aanbod.
  • Answer the direct question– Iedereen wil retailer zijn. Nieuwe technieken en platformen maken het voor de merkleverancier mogelijk om direct naar de consument te gaan. Dit zal nog meer toenemen in 2018. Merken mikken op individuele klanten met individuele aanbiedingen en ervaringen. Retailers moeten hierop reageren door hun klantfocus te intensiveren en de waarde van hun aanbod nog beter voor het voetlicht te brengen.
  • Discover the value in your values– Merk authenticiteit en duurzaamheid worden steeds belangrijker in retail. Consumenten willen zich associëren met merken die een doel geven en hun visie, overtuigingen en waarden vertegenwoordigen. Ze zijn ook minder tolerant voor merken die niet transparant zijn en hun beloften niet waarmaken.

 

Sap Business One Webshop Sluiten