Inzicht in je data is niet genoeg: zet data om in automatische actie!

Inzicht in je data is niet genoeg: zet data om in automatische actie!

De interesse van organisaties in data is ongekend groot. Iedere organisatie is druk bezig om data te verzamelen en op basis daarvan inzichten te verkrijgen. Maar eigenlijk loopt vrijwel iedereen achter. De fase van inzicht krijgen, zijn we al voorbij. De technologie is inmiddels zover dat we het over de volgende stap kunnen hebben. De fase waar het écht om draait en die een intelligent enterprise tot stand brengt.

In onze samenleving is de laatste jaren een ware datarevolutie ontstaan. Bijna iedereen produceert op de een of andere manier data, van likes op social media tot smartphones die locatiegegevens generen. Daarmee is data ook steeds belangrijker geworden voor organisaties. De mate waarin organisaties op dit moment omgaan met data verschilt nogal. Veel organisaties focussen zich nu vooral op het verzamelen van bergen data en de opslag ervan. Vervolgens voeren ze analyses uit op die verzamelde gegevens, waarvan de kwaliteit, consistentie en betekenis vaak niet is gegarandeerd. Organisaties die al verder zijn, houden zich daarnaast meer en meer bezig met data governance: hoe beheren we die grote hoeveelheid data, hoe waarborgen we de kwaliteit en hoe geven we er betekenis aan? En na die fase houdt het vaak op. Dat terwijl het daarna eigenlijk pas interessant wordt. Want de stap die volgt, zorgt pas écht voor het verschil met de concurrentie: inzichten omzetten in actie.

Intelligente processen, minder repetitieve taken
Wanneer organisaties inzichten om weten te zetten in actie, realiseren ze de ultieme digitale transformatie – ze worden een intelligent enterprise. Zo’n organisatie drijft op data en weet bestaande bedrijfsprocessen volledig te automatiseren. Dat laatste is precies waar het ‘m in zit. Het gaat niet meer om data verzamelen, analyseren en dit handmatig verwerken in de organisatie. Het gaat om het intelligenter maken van bestaande processen en de tussenkomst van mensen zo klein mogelijk maken. De inzet van Artificial Intelligence is daarbij van cruciaal belang. Zo verkleint een intelligent enterprise het aantal repetitieve taken door gebruik te maken van intelligente software die data als brandstof gebruikt. Daarmee biedt het medewerkers de ruimte om zich bezig te houden met taken die écht meerwaarde bieden voor de organisatie.

Slimme tendermatching
Een voorbeeld is bouwconcern Koninklijke BAM Groep. BAM schrijft zich vaak in voor aanbestedingsprojecten, bijvoorbeeld voor de bouw van een brug of een rotonde. Het bouwconcern levert, samen met andere bouworganisaties, een offerte in en uiteindelijk kiest de opdrachtgever wie het project mag uitvoeren. Het achterhalen of het voor BAM de moeite waard is om een offerte in te sturen, was voorheen een tijdrovend en kostbaar proces. Daarom wilde BAM dit zogeheten tendermatchingproces optimaliseren. Dankzij machine learning is deze procedure verkort van uren naar minuten. De applicatie ‘SAM’ (Search, Analyse, Match) matcht de aanvraag met projecten uit het verleden. De oplossing geeft binnen enkele ogenblikken een overzicht van de projecten die het best overeenkomen met de nieuwe aanvraag. Daarnaast geeft het op basis van enkele KPI’s aan hoe hoog de kans is om het project te winnen. Zo kan de tender manager sneller en eenvoudiger de keuze maken om een offerte in te sturen of niet.

Intelligent omgaan met data stelt BAM in staat om hun bestaande processen vergaand te automatiseren. Daarmee bespaart BAM niet alleen tijd, het maakt de kans op het winnen van aanbestedingen groter en het aantal repetitieve taken van medewerkers minder. De tender manager hoeft nu namelijk niet meer de complete opdracht door te spitten en op tientallen plekken in de organisatie navraag te doen over voorgaande, vergelijkbare projecten.

Staar niet blind op het middel
In plaats van te focussen op in het wilde weg verzamelen van data, moeten organisaties zich concentreren op het verbeteren van bedrijfsprocessen. Denk daarbij na: welk bedrijfsproces willen we verbeteren? Hoe kunnen moderne technologieën ons daarbij helpen? En dan pas: welke data is daarvoor nodig? Bij sommige bedrijven lijkt het de omgekeerde wereld geworden. Daarom is mijn advies: ga terug naar het doel in plaats van blind te staren op het middel.

 

Bron: Reimerink, E. (2018, 30 september). Inzicht in je data is niet genoeg: zet data om in automatische actie!Geraadpleegd op 12 oktober 2018, van blogs.sap.nl/digital-platform-insight/inzicht-in-je-data-is-niet-genoeg-zet-data-om-in-automatische-actie.

Sap Business One Webshop Sluiten