Hoe machine learning voor meer creativiteit zorgt..

Hoe machine learning voor meer creativiteit zorgt..

 Onze hersenen op autopilot

Ons vermogen om patronen in de wereld om ons heen te herkennen is een van de meest verbazingwekkende stunts die onze ogen en hersenen samen verrichten. Wat het materiaal of de vorm ook is, onze hersens zien er onmiddellijk ‘betekenisvolle beelden’ in, zoals gezichten, dieren en structuren. Ons korttermijn geheugen kan slechts negen of minder items in ons geheugen onthouden. Zelfs dit nummer vereist veel mentale inspanning, iemand die graag geheugenspelletjes speelt kan u dit bevestigingen. Onze voorhistorische ouders moesten snel denken eerder dan diep denken om waardevolle energie te besparen en om te voorkomen ze eten werden. Als gevolg hiervan zijn wij slecht aangepast aan de drukke, complexe wereld. Zelfs als we geloven dat we voorzichtige en rationele beslissingen nemen, nemen de hersenen nog een verkorte route die leiden tot onbewuste vereenvoudigde oplossingen, vooroordelen of vanuit eerdere gebeurtenissen, in het maken van beslissingen. De complexiteit van informatie berooft ons van ons creatief vermogen.

Met een beetje hulp van mijn algoritmische vriend

Machine learning zorgt voor meer duidelijkheid in alle informatie. Machines presteren beter dan mensen in het vinden van objecten in digitale beelden, vooral op fijnkorrelig niveau. Machines zien niet alleen dat het een vogel is maar ook welke soort en daarnaast kunnen door duizenden van deze beelden shiften zonder moe, verveeld of afgeleid te worden.

Creativiteit wordt groter door het steeds verder uitbreiden van de ideeën van anderen.

Inspiratie vereist ook regelmatige input. De analytische capaciteit van machine learning levert al het voedsel dat onze hersenen ooit nodig moeten zouden hebben bij het helpen creëren van nieuwe ideeën.

Of het nu gaat om de volgende lente-modeopstelling of een complexe strategische bedrijfsbeslissing, machine learning maakt ons vrij om onze meest waardevolle menselijke capaciteiten te maximaliseren: verbeelding en creativiteit.

Machine learning zorgt voor onze individuele creatieve vaardigheden en besluitvorming. Bijvoorbeeld bij mode: het analyseren van duizenden afbeeldingen om de nieuwste trends en ideeën te voorspellen is een vervelende taak, maar niet voor een algoritme. Het identificeert niet alleen de nieuwste trends in kleuren, stijlen en accessoires maar ook de context achter alle elementen, zoals waar ze vandaan komen.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.