Een betere gebruikerservaring voor hightech-organisaties

gebruikerservaring-hightech-domanibs-sap




Een betere gebruikerservaring voor hightech-organisaties

De almaar doordenderende technologische innovatie heeft een grote impact op hoe we leven en werken. En het opvallende is: bijna alle innovaties vinden hun oorsprong in de hightech-sector. Zo maakt Johnson & Johnson gebruik van 3D-printtechnologie om gepersonaliseerde gewrichtsprotheses te printen, buigen meerdere organisaties zich momenteel over virtual reality toepassingen om het speciaal onderwijs te verbeteren, en implanteert een bedrijf uit Zweden microchips bij medewerkers om afscheid te kunnen nemen van ID-pasjes en inlogcodes.

Digitalisering

De meeste hightech-organisaties werken echter met systemen en netwerken die helemaal niet zo innovatief meer zijn. Dat komt doordat deze door de jaren heen steeds verder zijn uitgebouwd, waardoor het landschap bestaat uit complexe verbindingen en een wirwar aan oplossingen. Vaak ook nog eens sterk afgebakend per afdeling, waardoor het overzicht in end-to-end processen ontbreekt. Dat neemt de volgende uitdagingen met zich mee:

  • Gebrek aan inzicht, communicatie en afstemming
  • Inconsistente en verouderde informatie, verspreid over verschillende afdelingen
  • Moeilijk om te voorspellen wat de toekomstige vraag gaat zijn
  • Gebrek aan realtime data, waardoor efficiënte planning moeilijk is
  • Data bevindt zich in aparte systemen, wat het moeilijk maakt om data te integreren
  • Strategieën missen hun doel

Hierdoor wordt het extra moeilijk om orders efficiënt, snel en correct te verwerken, wat weer een negatieve impact heeft op de klantbeleving. Ook de gebruikersbeleving heeft ernstig onder de complexe systemen te lijden, want zelfs het uitvoeren van de meest basic handelingen wordt voor medewerkers een gedoe. Om nog maar te zwijgen over de gevaren voor de flexibiliteit en de veiligheid van systemen, want hoe complexer het systeem hoe moeilijker het is de security te garanderen en om nieuwe functionaliteit toe te voegen.

gebruikerservaring-hightech-domanibs-sap

Veel hightech-organisaties zoeken daarom naar manieren om hun processen te vereenvoudigen en te digitaliseren, zodat ze weer grip krijgen op de hele waardeketen. Ze willen de klantbeleving verbeteren, bedrijfsprocessen stroomlijnen, en gemakkelijk kunnen meebewegen met veranderen in de markt – welke veranderingen dat ook zijn.

Nieuwe bedrijfsmodellen voor hightech-organisaties

Organisaties in de hightech zijn natuurlijk niet immuun voor alle veranderingen die zich voordoen in de zakelijke wereld. Om concurrerend te blijven, moeten ze hun core-activiteiten kritisch tegen het licht houden. Adobe is daar een mooi voorbeeld van; ooit begonnen als aanbieder van kant-en-klare software is Adobe nu marketleider voor creatieve cloudoplossingen voor onder andere documentbeheer. Lexmark maakte een vergelijkbare transitie door, van traditionele printerproducent naar innovatieve aanbieder van printoplossingen.

Het past bij een trend die zich voordoet bij consumenten; in deze nieuwe digitale wereld zijn zij veel meer geïnteresseerd in de waarde die producten toevoegen aan hun leven dan in de specificaties van producten. Veel organisaties veranderen daarom hun businessmodel, waarbij ze niet meer focussen op de producten zelf (bijvoorbeeld de printers van Lexmark), maar op de behoefte die mensen met die producten willen bevredigen (bijvoorbeeld een dienst die klanten verzekert van scherpe afdrukken). Organisaties maken die overstap vooral door samenwerkingen aan te gaan met partners. Een schaalbaar platform dat klanten, organisaties en leveranciers samenbrengt, is daarbij onmisbaar.

gebruikerservaring-hightech-domanibs-sap

Hightech-organisaties kunnen niet zonder digitale core

Om kort op de bal te kunnen spelen en mee te gaan met klantwensen, is het voor organisaties belangrijk om hun netwerken en systemen veel directer te maken (lees: minder complex). De gebruikerservaring hoort daarbij centraal te staan, zowel voor medewerkers en klanten als voor partners en leveranciers. Hebben zij altijd en overal toegang tot jouw systemen? Zijn deze ook beschikbaar via hét device dat mensen altijd met zich meedragen; hun smartphone? Als dat het geval is, zullen de productiviteit en de betrokkenheid van gebruikers toenemen.

Andere belangrijke systeemvereisten voor hightech-organisaties zijn multichannel supply chain management, krachtig voorraadbeheer, geavanceerd Material Requirement Planning (MRP) en planningstools die helpen de available to promise (ATP) waar te maken. Hiermee heb je alles in huis om orders snel, vlekkeloos en soepel te verwerken. Wil je daarnaast nog diverse scenario’s uitwerken voor de toekomstige verkopen en productie? Dan is een applicatie voor Sales & Operations Planning (S&OP) een goede toevoeging.

Het robuuste platform van SAP S/4HANA ondersteunt alle processen die belangrijk zijn voor hightech-organisaties en kan zelfs worden verrijkt met puntoplossingen. Zo leggen organisaties een stevig fundament om enerzijds flexibel mee te gaan met alle veranderingen en innovaties, en anderzijds de basisprocessen helemaal op orde te krijgen. 

Wilt u hier meer over weten of heeft u een andere vraag omtrent SAP Business One? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij denken graag met u mee.

SAP ERP GESCHIKT VOOR UW ORGANISATIE?

Wilt u vrijblijvend weten welke SAP oplossing het beste past by uw type organisatie & budget? Neem dan contact op met een SAP specialist van Domani Business Solutions.